Leif Juster i 100: Barndom

Leif Juster i 100: Barndom

Leif Juster ble født i Kristiania den 14. februar 1910. Faren var brannmann, og Juster vokste opp i området rundt Sagene brannstasjon i Vogts gate som yngstegutetten i en søskenflokk på seks. I dette utdraget forteller Juster om sin om hvordan storebrødrene musikkinteresse ble betydningsfull for ham.

Utdraget er hentet fra boken “Leif Juster: Mot norrmalt. Bilder fra et langt liv” (fortalt til Anne-Lise Løvlie Schibbye (Gyldendal, 1990).

Musikk i familien

Da Juster var en guttunge på seks-syv år, var hans to eldste brødre Louis og Just blitt flotte, unge menn på 23 og 20. Det fulgte liv og latter både med dem og søstrene, som moret seg litt overbærende over «småguttene». For Juster var brødrene rene heltene. De to hadde tidlig spilt fiolin, valthorn og trompet og var med i Divisjonsmusikken.

Yngstebroren fulgte spent med med da de tok på seg stilige uniformer og dro til byen for å spille for Kongen foran Slottet eller på musikkpaviljongen på Karl Johan. Senere holdt han på å sprekke av stolthet da han selv gikk til byen og lyttet til feststemte marsjer. Det var en opprømt gutt som kunne skryte av sine flotte brødre hjemme i gata.

Musikken grep ham for alltid i disse årene. Hjemme var det stadig musikk.

Faren hadde god sangstemme, og var medlem av «Bestillingsmennenes Sangkor». Det var piano i huset så lenge Juster kunne huske. Foreldrene spilte ikke selv, men de var glad i musikk. Gutten kunne nærmest spille piano før han tok timer. «Det var liksom inne i hodet på meg. Jeg tok timer hos frøken Oulie, syklet til Welhavens gate to ganger i uken.»

Senere spilte Juster med Lasse Flagstad, som lærte ham harmonilære. Barndomsvennen Trygve Jensen husker at de to tok timer sammen, men Leif likte ikke å øve og lære noter. Han hadde suverent gehør, og kunne spille et stykke han hadde hørt, uten noter. Da han gikk og spilte, måtte han lære det som sto i notene, ikke bare finne på noe selv. «Men jeg er sikker på at Leif kunne blitt musiker,» sier Trygve Jensen, «dersom gjøgleren i ham ikke hadde tatt overhånd.»

De to voksne brødrene øvet helst i brannstasjonens gymnastikksal, og Bjarne og Leif hang rundt dem og sloss om å gjøre tjenester for dem. Juster presset Louis’ bukser for 50 øre, og den overveldende inntekten ble straks brukt til en annen hovedinteresse – kino.

Etter hver ble Louis og Just engasjert i orkestre i Operaen og Nationaltheateret, og spilte senere i Oslo Filharmoniske Orkester. De ble yrkesmusikere, og hadde nok av engasjementer. Om formiddagen dro de til byen iført uniform, så hjem til middag og på med smoking eller kjole og hvitt.

Fru Nilsen inspirerte, «snippetøyet» måtte være i orden! Og lillebror fulgte nøye med. Et hei og et klapp fra dem gledet et guttehjerte!

Det er ikke tvil om at storebrødrenes musikkinteresse ble betydningsfull for Juster. Gjennom dem kom han inn i musikken, og, ikke minst, i teatrets verden. Han var på pletten hver gang det bød seg en anledning til å være med de to på orkesterprøver. Han satt musestille, fylt av ærefrykt i Aulaen da den store dirigenten Johan Halvorsen instruerte. Ikke mindre høytidsstemt ble møtet med Johannes Hanssen, Valdresmarsjens far.

«Jeg spilte aldri teater med venner sånn som mange andre barn gjorde,» forteller Juster. «Kan ikke huske at jeg drømte om å bli skuespiller.» Men faren var interessert i teater. Brannfolk var vakter i teatrene og Nilsen påtok seg gjerne ekstravakter for å få se forestillingene. Da tok han ofte de to yngste med. Det ble mange spennende teaterbesøk i løpet av gutteårene.

Juster husker at de var på Theatre Modern, hvor han senere skulle spille selv da det het Tivoli Teater, de var på Centralteateret og i Operaen, som lå i det tradisjonsrike Casino, nå Filmteateret. Der så han «Faust» som ti-åring. Han husker konserter i Losjens store sal og opera i Calmeyergatens Misjonshus, hvor både Borhild Langaard, Kaja Eide Norena og Kirsten Flagstad sang.

Kilde: «Leif Juster: Mot norrmalt. Bilder fra et langt liv» (fortalt til Anne-Lise Løvlie Schibbye (Gyldendal, 1990)

Gjengitt med tillatelse fra forlaget og forfatter.
 

KONTAKT
E-post: kontakt@popsenteret.no
Sentralbord : 22 46 80 20 (9-16 / 11-17)

ÅPNINGSTIDER

Tirs / ons / fre: kl. 10:00 - 16:00
Torsdag: kl. 10:00 - 19:00 
Lør - søn: kl. 11:00 - 17:00
Mandag: Stengt

Stengte dager 2020

NYTTÅR: 1.-5. jan

PÅSKE: 9.-13 april

MAI: 1, 17, 21, 31 

JUNI: 1 

JUL: 23. des -3. jan

Utleie/event : Hver dag til 02:00
 

Kaféscenen 

Kun utleie 

 

 

NYHETSBREV FRA POPSENTERET

Vær først ute med spennende nyheter!

Meld deg på HER