Chat Noir og Bokken Lasson

Chat Noir og Bokken Lasson

Chat Noir åpnet i 1912, og det var Bokken Lassons verk. Sangerinnen og luthspilleren som ble internasjonalt kjent med sin luth og sine viser, satte et sterkt preg på 1900-tallet. En artist som kan glede oss med sine taterviser innspilt på grammofon for Brunswick i 1928. Selv om det finnes en lang rekke innspillinger med henne fra tiden med akustiske innspillinger, er det først og fremst de to innspillingene fra 1928 som gir et innblikk i hennes sangkust.

Få og noen ante hvilke dimensjoner etablissementet skulle få, da aftenbudsjettet åpningskvelden balanserte med kr. 250,-. Forventningene var imidlertid store på Chat Noirs lille scene i Tivoliporten i Kristiania, da den første forestillingen var et faktum. Sammen med Vilhelm Dybwad skapte hun tonen på en scene som skulle bli legendarisk i norsk underholdningsliv.

Victor Bernau fortsatte i samme spor, med tilføyelser av egne ideer og sin egen visekunst. Stikkord: K.N.S. og Hannevig. Visekunst på sitt beste. Bernau tok jobbetidens koryfeer på kornet. Som en i jobbetiden sa: ”Ille at de ikke kan lage tusenlapper med perforering som på klosettruller. Da kunne jeg ha ruller i lomma å rive av når’n ska’ rive i!”.

Mens Bokken Lasson skapte den faste kabaret i Skandinavia, satte Bernau revyen i førersetet og moderniserte revyformen. ”Midt i planeten” er et godt eksempel på en vellykket revy, der to andre enere innen revyfaget samarbeidet – Arne Svendsen og Per Kvist. Den lille, intime kabareten var forlatt, og lokalet var nå hos ”Brødrene Hals”. Ikke alle likte denne forflytningen. Men Bernau ville ha større plass, og hentet stjerner som Maria Orska og Gertrude Eysoldt. Han ville få det til, og han fikk det til.

Likevel, frykt og forventninger gikk om hverandre når en revy skulle lanseres. Ingen visste med sikkerhet. Et lysende eksempel er ”Ola Lia” på Centralteateret. Direktøren og aktørene gikk fortvilet hjem fra generalprøven, og ventet det verste. Det ble en av de største suksesser i norsk revyhistorie.

Forutsigbarheten ble også satt på prøve da Bernau forkastet ”Svigermor og Evensen” og lot Einar Rose ta seg av den visa. Ingen vise har vel vært mer populær og udødelig enn den.

Generalprøve ja. ”Tidens Tegn” fastslo suksess for åpningsforestillingen. På generalprøven ”sat dekorativt paa rad: Oda Krogh, Nils Kjær, Wildenvey med hatten i nakken og Are Kavli – apatisk og elegant” (Tidens Tegn). Foruten Bokken selv var det bl.a. Hans Hedemark, Lillian Polychron Hansen og Robert Sterling som skulle sørge for det.

Chat Noir lanserte også egne stjerner: Artister som Botten Soot, Lalla Carlsen, Einar Rose og Per Kvist, og kreative ord- og rimkunstnere som Arne Svendsen og Finn Bø satte sitt preg på Chat Noir. Han hadde rike tradisjoner å bygge videre på, Fridtjof Granli, som mange år senere skrev suksessene ”Mot normalt”, ”De bevegelige helligdager” og ”Konjakkfatet”.

Nå står Bokken Lasson på statue i Hegdehaugsveien, som et evig minne om hva som skjedde i Tivoli, i hovedbygningens 2.etg., der billettprisen var kr. 2,-. En statue som garantert ikke hadde stått der hvis livsbanen hadde blitt som faren tenkte, da han sendte henne 15 år gammel til Toten i apotekerlære. Ikke noe bohemtilværelse nei, det fikk være nok med søstrene Oda og Alexandra. Caroline (hennes døpenavn) fikk fort nok av apotekerteori, og valgte i stedet sangstudier med Eva Nansen. Den svenske luthspilleren og sangeren Sven Scholander, med suksess på hjemmebane, inspirerte også den kommende sangstjernen og kabaretkunstneren, som fredag 1.mars 1912 brakte Chat Noir til Kristiania.

Chat Noirs betydning for norsk populærmusikk er tydelig. Kabaret- og revyviser fargelegger og tydeliggjør populærmusikken for det norske folk i år etter år på 1900-tallet, og slager- og revystjerner bringer sine suksessnumre fra Chat Noir inn i platestudioet. Derfor har vi en særdeles rik kulturskatt i alle år etter 1912, året da Bokken Lasson gikk i The Gramophone Companies studio for å synge inn ”Tuppen og Lillemor”, som hun sang på åpningskvelden.

Knapt et år har gått uten at en eller flere Chat Noir-viser ble lansert på grammofon av sin tids popartister.

Ill: Utsnitt av reklameplakat for Chat Noir, 1930.

KONTAKT
E-post: kontakt@popsenteret.no
Sentralbord : 22 46 80 20 (9-16 / 11-17)

ÅPNINGSTIDER

Tirs / ons / fre: kl. 10:00 - 16:00
Torsdag: kl. 10:00 - 19:00 
Lør - søn: kl. 11:00 - 17:00
Mandag: Stengt

Stengte dager 2020

NYTTÅR: 1.-5. jan

PÅSKE: 9.-13 april

MAI: 1, 17, 21, 31 

JUNI: 1 

JUL: 23. des -3. jan

Utleie/event : Hver dag til 02:00
 

Kaféscenen 

Kun utleie 

 

 

NYHETSBREV FRA POPSENTERET

Vær først ute med spennende nyheter!

Meld deg på HER