Grammofonen – raskt økende popularitet etter 1905

Grammofonen – raskt økende popularitet etter 1905

Det var Brødrene Johnsen A/S i Kristiania som fikk enerett på agenturet til Skandinavisk Grammophon A/S. Firmaet ble startet av Johan og Gudmund Johnsen i 1900, og etablerte seg i et nytt bygg ved Stortorvet. Da tiden var inne for den første grammofoninnspillingen i Kristiania i desember 1904, var det Brødrene Johnsen som tilrettela forholdene for The Gramophone Company.

 I 1908 begynte The Gramophone Company en omfattende reklamekampanje for grammofoner. Til selskapets reklameframstøt i Norge ble Brødrene Hals konsertlokale leiet, og innbydelse til å overvære grammofonkonserten gikk til mange av byens kjente borgere. Etter konserten kunne en lese i en av hovedstadsavisene:

 ”En Aftenunderholdning af egen Art holdtes igaar hos Brødrene Hals. Det var Generalagentene for Skandinavisk Grammophon Aktieselskab, Brødrene Johnsen, som havde indbudt til en privat Konsert pr. Grammofon. Man fik høre Orkestermusik, Sang av Kunstnere som Caruso, Adelina Patti, Herold, Sigrid Arnoldson, vore egne Halfdan Rode og Ingi Hedemark, Bjørn Bjørnsons 3 Trold og meget andet. Den 1 1/2 Times Underholdning paa 16 Numre overbeviste fuldstændig om, hvilken Illusion selv en død Maskine som Grammofon kan give. Flere numre var af en ligefrem glimrende Virkning. Høiest af alle stod en Duet fra Verdis ”La Forza del destino” af Caruso og Scotti samt Pagens Arie af Hugenotterne af Selma Kurz. Selv Pattis ”Home sweet Home” stod under dem. Der var stærkt Bifald den hele Aften”.

Brødrene Johnsen begynte så en turné med ni grammofoner – de åtte var staffasje for den ene som presterte tonene. Overalt klappet folk etter de forskjellige numre, som regel var det henimot tyve. Det ville altså være galt å si at firmaets representant knuslet. Heller ikke sparte han når det gjaldt rammen om konsertene, det var både palmer, blomster og andre dekorasjoner.

Samtidig med dette musikalske felttoget, som omfattet alle de større byer i landet, sendte firmaet ut en brosjyre der kjente menn og kvinner sa sin mening om den nye grammofonen. ”Jeg har med takk mottatt det glimrende grammofonapparatet, som overtreffer mine dristigste forventninger, skrev teatersjef Bjørn Bjørnson.

Det er ingen tvil om at Brødrene Johnsen hadde stor betydning for grammofonens utvikling i Norge de første årene. 4-5 år etter den første innspillingen var det litt av hvert å velge i av plateinnspillinger i forretningene, og grammofonen befestet sin posisjon som sang- og musikkformidler her i landet.