Valsekongen Reidar Thommessen

Valsekongen Reidar Thommessen

Kelneren gikk med raske skritt opp på ”Hylla”. Han hadde en lapp i handa. Et ønske fra en av gjestene, som ville høre Var det en drøm (Måneskinnsvalsen)… Stedet er Theaterkafeen i Oslo, året er 1980. På Hylla sitter pianisten Reidar Thommessen, 90 år gammel. Han kaster et blikk på lappen, og nikker på hodet til kelneren.

Thommessen er bindeleddet til en epoke i underholdningsmusikken da kafeer og restauranter i hovedstaden hadde ensembler og mindre orkestre som fast underholdning for gjestene. På Theaterkafeen er han 6 ettermiddager og kvelder i uka med sitt Cafè-orkester. Mange ser på han som en levende legende som har vært en stor inspirasjonskilde for flere generasjoner av norske populærkomponister.

Thommessen har spillepause, og forteller: – Den første komposisjonen min var Rève d’amour, som kom ut 7. juni 1909. Det var på min 20-årsdag. Senere er det blitt over 150 komposisjoner, mest valser. Det er vel derfor jeg kalles valsekongen. De mest kjente? Måneskinnsvalse, Jeg elsker ditt smil og din latter, Solregn, Vuggesang for Laila, Karl Johan og Oslosangen er vel blant dem folk husker best, og stadig spør etter her på Theaterkafeen. Det først i de senere årene jeg har spilt på Theaterkafeen. Tidligere har jeg ledet restaurantorkestre mange steder, bl.a. på Kaba, Løkke i Sandvika , Humla, Skansen og Cordial. På Skansen var jeg kapellmester i 15 år, Løkke i 10 år, og på Humla også nesten i 10 år.

Den tiden er forbi, men i gamle dager hadde de fleste faste etablissementer i byen egne orkester med fra to til åtte musikere. Du fikk høre den tidens populærmelodier og salongmusikk fra 1800-tallet. Musikerne tok det meste rett fra noter de fikk i handa, enten det var ouverturer, rapsodier eller utdrag fra det ene eller det andre. På hylla her på Theaterkafeen ligger stabler av noter som vitner om den tiden. Etter krigen begynte ting å endre seg, og denne typen orkestre finner du nesten ikke lenger. Der er litt synd, det var trivsel og atmosfære med disse orkestrene.

Det summer av prating og travelhet på Theaterkafeen denne kvelden, og Thommessen gjør seg klar til å ta fatt på en ny økt på hylla. Men et par spørsmål til har han tid til: Hvor og hvordan startet det hele, var han selvlært?

- Den første musikkundervisningen fikk jeg som 6-åring i Stavern, der jeg ble født. Så lærte jeg mer i Larvik hos Oscar Meyer-Hansen, før jeg dro til Oslo. Jeg ble fortalt at jeg hadde et spesielt talent, og tok videre utdannelse hos kjente pedagoger som Mary Barratt Due, Gustav Lange og Iver Holter. Visste du forresten at jeg finnes i Guinness rekordbok fra 1984? Jeg står der som verdens eldste aktive musiker. Nå vil jeg med en gang også si at det er komponist jeg egentlig er. Spillingen er bare å betrakte som en bijobb. Selv om jeg stort sett bare forbindes med valser, har jeg komponert andre ting også. Romanser, tangoer, religiøse sanger, orkesterverker, syngespill og filmmusikk har jeg også vært innom.

- Jeg har laget valser till flere kjente personer. Kronprins Olav og prinsesse Martha tilegnet jeg en vals, og Roald Amundsen kom personlig og takket for en vals han ble tilegnet etter at han erobret sydpolen i 1911.

Tekst og melodi henger jo sammen. Samarbeider du mye med tekstforfattere?

- Ja da, jeg har satt musikk til tekster av flere kjente visediktere og forfattere, Nils Collet Vogt, Magnus B. Landstad (sønnesønnen til salmedikteren), Dagny Tande Lid og Herman Wildenvey, for å nevne noen.

Du må jo også ha fått en god del æresbevisninger gjennom din karriere?

- Ja, både Kongens fortjenestemedalje i gull i 1962, og St. Olavs orden i 1979. I 1980 fikk jeg Spellemannsprisen for valseplaten (LP) ”Garden of Memories”.

I det han reiser seg for å gå vindeltrappa opp til Hylla, svinger han litt på det ene benet. Når vi først har vært innom så mye av livet mitt, får du vel også få vite at da jeg var 17 år konkurrerte jeg mot Oscar Mathisen i NM på skøyter. Det har ikke bare vært musikk jeg har interessert meg for!

95-årsdagen feiret Reidar Thommessen på Theaterkafeen. Han sto selv for underholdningen, og uroppførte nok en komposisjon.

Ill: Faksimile fra bladet Rytme, 1942.

Kilder: Tidsskriftet Norsk Musikkliv, Vidar Vanbergs utklipparkiv

KONTAKT
E-post: kontakt@popsenteret.no
Sentralbord : 22 46 80 20 (9-16 / 11-17)

ÅPNINGSTIDER

Tirs - Fre: kl. 10:00 - 16:00
Lør - Søn: kl. 12:00 - 17:00
Mandag: Stengt

Stengte dager 2020

NYTTÅR: 1.-5. jan

PÅSKE: 9.-13 april

MAI: 1, 17, 21, 31 

JUNI: 1 

JULI: 6.-31.

JUL: 23. des -3. jan

Utleie/event : Hver dag til 02:00
 

Kaféscenen 

Kun utleie 

 

 

NYHETSBREV FRA POPSENTERET

Vær først ute med spennende nyheter!

Meld deg på HER