Hvordan var så grammofonindustriens vilkår på 20-30-tallet? Det var jo på den tiden lydfilmen var i ferd med å slå igjennom, og mange var skeptiske til så vel radio, som film og grammofon. I årene før første verdenskrig ble grammofonplaten av mange sett på som viktig for å stimulere musikkinteressen. Antall musikere økte, mange fikk engasjement i tilknytning til stumfilmframvisningene. Lydfilmen representerte et brudd med denne muligheten, og mange hevdet at kringkastingen bidro til at en godt betalt musiker ble en slett betalt håndverker. Fra musikerhold ble det hevdet at bruken av grammofonplater i radioprogrammer, i forsamlingslokaler, på sportsplasser osv. reduserte den tidligere sosiale begivenhet som en musikkonsert var til en dagligdags og permanent affære. Musikernes kunst var blitt en billig handelsvare. De dårlige lønningene i de verste kriseårene (1928 1932) førte til at rekrutteringen til musikeryrket var i fare. “Tonekunst” kan i 1930 fortelle at i flere land hadde man til hensikt å innskrenke utsendelsene av grammofonmusikk i radioen. Det skyldtes at den stadig tiltagende arbeidsløsheten blant musikerne måtte bremses. De musikalske prestasjonene kunne også komme i fare, ble det hevdet.
Uansett, grammofonindustrien ekspanderte voldsomt i slutten av 1920-årene. Toppåret var 1929, da salget av plater i Norge var på omkring en million eksemplarer. Også i 1930 var salget stort, ikke minst på grunn av at sveivegrammofonen nærmest ble allemannseie rundt 1930. Inn på 1930-tallet sank salget i takt med lavkonjunktur generelt i Europa. Plateindustrien ble enda sterkere berørt enn økonomien generelt. Lydfilm og radio konkurrerte som nevnt med grammofonplatene, og i 1935 var grammofonsalget i Norge bare omkring ti prosent av salget i 1929. Etter 1936 steg salget igjen, ikke minst fordi mange av de mindre landene, som Danmark, Norge, Finland og Irland hadde fått egen plateproduksjon.
1935 ble et merkeår for grammofonvirksomheten i Norge. En fabrikk for grammofonplater ble startet på Strømmen ved Oslo. Det var HMV fra Hayes i England som satte i gang produksjon i Norge, med råstoff fra England. Fabrikken hadde 4 presser, hver av dem med en kapasitet på 500 plater om dagen; dvs. en produksjonskapasitet på 2000 plater daglig. Salget i Norge på den tiden lå på 1200 1500 plater daglig.
I 1937 hadde grammofonen 50 årsjubileum, og det var da et salg på 500-600.000 plater årlig i Norge. Det forteller vel det meste om hvor populær grammofonen var blitt her i landet. De som trodde at grammofonen ville gå av moten når radioen gjorde sitt inntog, tok altså feil.
Hvem var så bestselgerne i jubileumsåret? Forhandlerne kunne berette om følgende dom fra publikum i 1937. Av Rex platene (norsk selskap som var i virksomhet i 1930 årene) var salget størst av Charlie Kunz pianopotpourrier. Den nye norske stjernen Rita Drangsholts plater solgte også godt. Telefunkens salgssuksess het Greta Keller, og hos Columbia var Jens Book Jenssens plater mest i vinden. Odeons favoritter var Zarah Leander og Kristian Haugers orkester.
Ill: His Master’s Voice
KONTAKT
E-post: kontakt@popsenteret.no
Sentralbord : 22 46 80 20 (9-16 / 11-17)
ÅPNINGSTIDER
Tirs - Fre: kl. 10:00 - 16:00
Lør - Søn: kl. 12:00 - 17:00
Mandag: Stengt
Stengte dager 2020
NYTTÅR: 1.-5. jan
PÅSKE: 9.-13 april
MAI: 1, 17, 21, 31
JUNI: 1
JULI: 6.-31.
JUL: 23. des -3. jan
Kaféscenen
Kun utleie
NYHETSBREV FRA POPSENTERET
Vær først ute med spennende nyheter!
Meld deg på HER